Vámkezelési segédlet, ha Kínából rendelsz

A leggyakrabban feltett kérdés, Mi van, ha a Kínából rendelt csomagom megfogják a vámon? Aggodalomra semmi ok, ha nem illegális dolgot rendelsz, akkor csak vámkezeltetni kell, majd az adókat, illetve az ügyintézési díjat kifizetve megkapod a csomagod.

A Kínából rendelt küldemények 3. országbélinek számítanak, ezért Magyarországon vámkezeltetni kell őket. 2021.07.01-től megváltozott a vámkezelés menete az Európai Unióban, immár minden termékre kell ÁFA-t fizetni és a vámkezelési eljárást is le kell folytatni.

Hogyan történik a vámkezelés?

Amennyiben normál postával, vagy DHL futárral kérjük a szállítást, akkor az adott szállítócég fogja a vámkezelést elvégezni. Néha-néha még most is előfordul, hogy “átcsúszik” egy-egy amúgy vámköteles csomag, de erre nem szabad alapozni.
A vámkezelést a Posta, vagy a futárcég (DHL, FEDEX…) végzi. A Posta esetében a 150 euró értékhatárt meg nem haladó csomagoknál, ha nem csinálunk semmit, akkor teljesen automatikusan elvégzik a vámkezelést, és a postás majd hozza a csomagot, aminek az átvételekor tudjuk kifizetni a felmerült költségeket (kezelési díj + áfa). Ellenben, ha kapunk a postától értesítést a vámkezelést követően, akkor online is kifizethetjük a díjakat, így spórolhatunk párszáz forintot. Sajnos ez az értesítés nem mindig érkezik meg, ezért érdemes a csomag nyomkövetését is figyelni a https://www.posta.hu/nyomkovetes oldalon, ha azt látjuk, hogy az online fizetés elérhető, akkor már fizethetünk is. A 150 euró érték feletti csomagoknál továbbra is szükséges a hagyományos vámkezelési eljárat lefolytatni, beküldeni a vámkezelési megbízást és a számlát, vagy fizetési bizonylatot.

A futárszolgálatok esetében nem változott a vámkezelés menete, a csomag érkezése előtt az adott cég email, vagy SMS üzenetben küld értesítést a teendőinkről. Magánszemélyeknek itt nem kell vámkezelési megbízást kitölteni, elegendő csak a fizetési bizonylatot, a termék pontos magyar megnevezését és a lakcímünket visszaküldeni egy válasz email-ben. Fizetni szintén a futárnál tudunk. Céges vámkezelésnél már szükséges lesz egy vámkezelési megbízás kitöltésére és visszaküldésére is.

Fontos még megemlíteni, hogy néhány webáruház (pl. Aliexpress) már használja az IOSS rendszert (Import One Stop Shop), amiben a 27% ÁFA-t a vevő már a termék megvásárlásakor megfizeti, így azt a vámkezelés során nem kell újra kifizetnünk. Sajnos a Posta esetében sokszor tapasztalható, hogy másodszor is kiszabják az ÁFA-t a vámkezelési díj mellé, náluk nem mindig működik jól az IOSS rendszer. Ilyen esetben ki kell fizetnünk minden felmerült költséget, majd egy erre a célra szolgáló reklamációs űrlap kitöltésével visszakérhetjük a befizetett többlet ÁFA-t.

A vámkezelés költségei

A Postai vámkezelés során meg kell fizetni a termék után esedékes 27% ÁFA-t (ha még nem fizettük ki az IOSS rendszerben), valamint a vámkezelésnek is van egy egyszeri díja. Ezen túl 150 eurót meghaladó érték felett már a vámmal is számolni kell, ennek a mértéke a termék TARIC kódjától függ, ami 0-15% lehet, azonban a legtöbb esetben magánszemély vásárlóknak 0% szokott lenni.

Az alábbi táblázatban láthatók a Magyar Posta vámkezelés során alkalmazott díjtételei:

A nemzetközi futárszolgálatok általában egységes tarifát alkalmaznak a vámkezelés elvégzésére, a DHL-nél pl. a fizetendő közterhek 2,5%-a, de minimum 5990- Ft + áfa, a FEDEX esetében szintén a közteher 2,5%-a, de minimum 5000- Ft + áfa.

Hogyan tudok vámmentesen Kínából rendelni?

A nagyobb webáruházakban már vannak olyan szállítási módok, amivel vámmentesen kaphatjuk meg a termékeket. Ezek jellemzően egy kicsit többe kerülnek, mint a normál szállítás, viszont, ha nagyobb értékű terméket vásárolunk, akkor nagyon sokat spórolhatunk vele. Ez úgy működik, hogy feladják a terméket egy EU-n belüli telephelyükre (jellemzően Belgium, vagy Franciaország), ahol elvégzik a termékek vámkezelését. Ezt követően tovább küldik a címedre, de mivel másodszor már az EU-n belül adják fel, itthon nem lesz szükség a vámkezelés újbóli elvégzésére.

Az alábbi szállítási módok vámmentesek:

Banggood:

  • Banggood Express (CN)
  • European Railway Direct Mail – UPS railway – (CN)
  • EU Priority Line – GLS – (CN/HK)

GeekBuying:

  • EU Priority Line

Aliexpress

  • Aliexpress saver shipping
  • Aliexpress standard shipping

Az Aliexpress-nél az esetek nagy többségében jólműködnek a fenti szállítási módok, de sajnos a sok eladó miatt előfordulhat, hogy hiába a fentiek közül választunk, mégis szükség lesz vámkezelésre.

Vámbiztosítás kötése, Tariff Insurance

Egy másik népszerű szolgáltatás a vámbiztosítás megkötése a rendelés alkalmával. Egy előre megfizetett díj ellenében a webáruház átvállalja a vámkezelés során felmerülő költségek egy részét, vagy a teljes összegét. A vámkezelése a normál ügymenet szerint el kell végezni, itthon ki kell fizetni a kiszabott díjakat. Ezt követően el kell küldeni a költségek megfizetéséről szóló bizonylatokat, igazolásokat a webáruháznak, aki visszafizeti a teljes összeget. Ezen mód választása előtt mindig ajánlott megnézni a webáruház idevonatkozó szabályozását, elkerülve ezzel a későbbi félreértéseket.

EU Raktárból, vámmentesen

A legnépszerűbb és egyben a legjobb módja az áfa és vámmentes mentes rendelésnek az, ha EU raktárból rendelsz. Ilyenkor a termék már az EU területén lévő raktárból kerül feladásra, közösségi forgalomban nincs vámkezelés és nem kell semmi extra költséggel számolni.

Ajánlott WEBÁRUHÁZAK

Banggood GeekBuying

Aliexpress

FIGYELEM! – A vámkezelés menete 2021.07.01-től megváltozott az Európai Unióban. A lenti leírást rövidesen frissítjük, amint megérkezik az érintett webáruházaktól a kérdéseinkre kapott válasz.

  • A kb. 35$ érték alatti termékeket bármilyen szállítással megrendelheted, egyelőre még nem kell rájuk áfa-t és vámot sem fizetni.
  • Ezen kívül, ha EU Raktárból rendelsz, szintén vámmentesen fogod megkapni a csomagod értékhatártól függetlenül.
  • A kínai (CN vagy HK) raktárakból érkező, 35$-nál drágább termékek esetében pedig válaszd az EU Priority Line módot, ezzel a csomagod adó- és vámmentesen fog megérkezni Kínából is. Ez a szállítási mód úgy működik, hogy a webáruház egy olyan EU-n belül lévő telephelyére szállítja az árut (általában Németország, vagy Franciaország), ahol alacsony az áfa és a vám, itt elintézi a vámkezelésüket, majd továbbküldi a címedre immár EU-n belül feladott csomagként, ami vám és áfa mentes (ráadásul általában az MPL, DPD vagy a GLS szállítja ki, ami valamivel megbízhatóbb, mint a normál postai küldemény). Néhány dollárral drágább ez a szállítási mód, de végső soron többet takaríthatunk meg vele.

Minden webáruháznál a fizetési oldalon tudod megadni a kuponkódot még a fizetés elindítása és rendelés véglegesítése előtt. Korábban a kosár oldalon szerepelt ez a lehetőség, de már minden általunk ajánlott áruházban átkerült a fizetési oldalra. Írd be a kupon kódot a megfelelő mezőbe, nyomj az érvényesítés gombra és azonnal megjelenik a kedvezmény, vagy a hibaüzenet, ha a kupon már nem működik. Fizetni minden esetben a végösszeget kell, ami már a kupon kedvezménnyel csökkentett ár lesz.

Sokan tévesen gondolják azt, hogy a Kínából rendelt termékekre nincs garancia. Valójában minden áruháznak megvan a saját garancia ügyintézési menete. Elsődlegesen le kell írnunk nekik a problémát angolul, érdemes fotókat, vagy videót is készíteni a hibáról. Megpróbálnak segíteni megoldani a problémát, ha ez sikertelen, akkor vissza kell küldenünk nekik a terméket, amit vagy javítanak, vagy cserélnek. A visszaküldés költségeit nekünk kell kifizetni, de utólag a webáruház, vagy a PayPal ezt a költséget visszatérítheti, ha kérjük. Tapasztalataink szerint a visszaküldést csak a legvégső esetben szokták ajánlani. Gyakori, hogy, ha hibás terméket kaptunk (és ezt hitelt érdemlően tudjuk is bizonyítani), akkor teljesen ingyen küldenek egy újat, vagy jelentős kedvezményt biztosítanak egy hasonló termékre, a rossz készüléket pedig megtarthatjuk.
Amennyiben vámkezeltetni kellett a terméket, akkor vámkezelési papírokat mindenképp tartsuk meg, mert, ha mégis visszaküldenénk javításra egy terméket, akkor a visszaúton tudjuk igazolni a vámhatóságnál, hogy erre már egyszer kifizettük a terheket, csak javításon volt kint. Amennyiben vámmentes szállítással rendeltük a csomagot, akkor fontos, hogy visszaküldésnél is ragaszkodjunk ehhez, mindenképp előre tisztázzuk az eladóval, hogy hogyan küldi vissza.

A termékek ellenértékét a legtöbb esetben előre kell fizetni, utánvételre távol keleti áruházak esetében nincs mód (volt korábban rá próbálkozás, de nem vált be ez a fizetési mód). Fizetni lehet bankkártyával, vagy PayPal-al. Használhatsz speciális webkártyát, amire csak annyi pénzt kell feltenni, amennyit kiszeretnél épp fizetni, ennek elérhetőségéről érdeklődj a bankodnál. A legbiztonságosabb mégis a PayPal fizetés, mert a PayPal a fizetéstől számítva 180 nap védelmet biztosít neked, és, ha probléma lenne (nem érkezne meg a csomag), akkor függetlenül az eladótól visszaadja a termék árát. A PayPal-al való fizetés nem kerül többe, mint ha bankkártyával fizetnénk, de az árfolyam átváltást érdemes a bankunkra bízni (ezt kilehet választani a PayPal fizetési oldalán), így egy kicsit spórolhatunk ezen is. A PayPal-t összelehet kötni a normál, vagy a virtuális bankkártyával is, ebben az esetben a pénz szintén a kártyáról kerül levételre. 2018-tól már magyarul is elérhető a PayPal felülete, így a nyelvi akadályok is elhárultak a legbiztonságosabb fizetési mód használatától.

A kínai webáruházak gyakorlatilag semmiben sem különböznek a hazai webáruházaktól. A vásárláshoz mindenképp regisztrálni kell, amihez email cím és minimális angol nyelvismeret szükséges (bár már van néhány webáruháznak magyar nyelvű felülete is). A regisztráció során megadhatod a szállítási címed is, amire nagyon ügyelj, hiszen ide érkezik meg a csomag. Fontos, hogy a telefonszámod is helyesen add meg, mert ha a postás/futár nem találna meg, akkor ezen még mindig tudnak keresni.

  • Egyértelműen az EU raktárakból érkező termékeket vehetjük a leggyorsabban kézbe, hiszen hazánkhoz közelebb eső raktárakból érkezik és általában valamelyik hárombetűs futárszolgálat (MPL, DPD, GLS, DHL) kézbesíti.
  • Kínai raktárakból a leggyorsabb szállítási mód a DHL, akár 1 héten belül nálunk lehet a küldemény, azonban ez egyben a legdrágább is, és a nagyobb értékű csomagokat mindig vámolják, náluk nem “csúszik át” a csomag.
  • Az EU Priority Line szállítási móddal rendelt termékek esetében a szállítási idő 2-3 héttől, akár 1-2 hónap is lehet, cserébe vám és adómentesen fogjuk megkapni. Jellemzően az tart sokáig, amíg az EU-ba megérkezik a csomag, utána már néhány napon belül kézbe vehetjük.
  • A leglassabb szállítási mód a levél (Air mail, Registered air mail), lehet követhető, vagy követés nélküli, nagyon változó, hogy mikorra fog megérkezni, lehet, hogy itt lesz 2 héten belül, de az is lehet, hogy több hónapot kell majd rá várni. Nekem kb. 7 hónap volt a rekordom, szerintem bejárhatta a világot, már el is felejtettem, hogy rendeltem egy telefontokot, amikor egyszer csak megérkezett.