Vámkezelési segédlet, ha Kínából rendelsz

A leggyakrabban feltett kérdés, Mi van, ha a Kínából rendelt csomagom megfogják a vámon? Aggodalomra semmi ok, ha nem illegális dolgot rendelsz, akkor csak vámkezeltetni kell, majd az adókat, illetve az ügyintézési díjat kifizetve megkapod a csomagod.

A Kínából rendelt küldemények 3. országbelinek számítanak, ezért Magyarországon vámkezeltetni kell őket. Az alábbi értékhatárokat kell figyelni:

Összeghatár ÁFA VÁM
22 euró-ig nincs nincs
22 euró felett, de 150 euró alatt +27% nincs
150 euró felett +27% + VÁM

Hogyan történik a vámkezelés?

Amennyiben normál postával, vagy DHL futárral kérjük a szállítást, akkor nagy bizonyossággal vámkezeltetni kell majd őket. Néha-néha átcsúszhat egy amúgy vámköteles csomag, de erre nem szabad alapozni.
A vámkezelést a Posta, vagy a futárcég (DHL) végzi. Amennyiben vámköteles küldeményt kapunk, akkor a Posta SMS-ben és levélben(igen levélben, nem email) is értesít minket róla. A vámkezeléshez csupán egy nyomtatványt kell kitöltenünk, amiben megadjuk a saját és a küldemény adatait. Ezt a nyomtatványt vissza kell küldeni a megadott email címre az áru vásárlását igazoló számlával, vagy a bankunk fizetési bizonylatával együtt. Ezek alapján fogják kiszabni a megfizetendő terheket, amit a kézbesítő postásnál egyenlíthetünk ki.
A DHL szintén sms-ben, vagy email-ben értesít a vámköteles küldemény érkezéséről, magánszemélyeknek itt nem kell vámkezelési megbízást kitölteni, elegendő csak a fizetési bizonylatot, a termék pontos magyar megnevezését és a lakcímünket visszaküldeni egy válasz email-ben. Fizetni szintén a futárnál tudunk. Céges vámkezelésnél már szükséges lesz egy vámkezelési megbízás kitöltésére és visszaküldésére is.
A vámkezelésnek is van költsége, a Posta esetében bruttó 3500- Ft, a DHL pedig bruttó 7607- Ft díjat számol fel érte.
A VÁM mértéke a termék TARIC kódjától függ, ami 0-15% lehet, azonban a legtöbb esetben magánszemély vásárlóknak 0% szokott lenni.

Van egy kiskapu is a fenti 22€ összegű vámhatár kitolására, erre pedig az uniós vámjog végrehajtásáról szóló 2017. évi CLII. törvény 162. § 5. pontja alapján lehet hivatkozni. Ez a pont kimondja, hogy, ha a kiszabandó vámteher nem éri el a 10€ összeghatárt, akkor azt nem kell megfizetni. Ez a 27%-os áfát alapul véve jelenleg 37 € értéket jelent, ami nagyjából 40-41 USD (Kínai webáruházban dollárral a legjobb fizetni). A tapasztalatok szerint a DHL már alapból ezzel az összeghatárral számol, a Postánál azonban nem árt beleírni a levélbe, amiben a vámkezelési megbízást küldjük vissza. Ugyanúgy kell mindent csinálni, mint a normál vámkezelésnél, el kell küldeni a szükséges papírokat, igazolásokat, de, ha a termék értéke nem éri el a fenti összeget, akkor a törvényt beillesztve, kérni kell a vám ügyintézőt a rendelet figyelembevételére.

Hogyan tudok vámmentesen rendelni?

A nagyobb webáruházakban már vannak olyan szállítási módok, amivel vámmentesen kaphatjuk meg a termékeket. Ezek jellemzően egy kicsit többe kerülnek, mint a normál szállítás, viszont, ha nagyobb értékű terméket vásárolunk, akkor nagyon sokat spórolhatunk vele. Ez úgy működik, hogy feladják a terméket egy EU-n belüli telephelyükre (jellemzően Anglia, vagy Franciaország), ahol elvégzik a termékek vámkezelését. Ezt követően továbbküldik a címedre, de mivel másodszor már az EU-n belül adják fel, itthon nem lesz szükség a vámolására.

Az alábbi szállítási módok vámmentesek:

Gearbest:

  • EU Express
  • EU Priority Line
  • Priority Direct Mail
  • Europe Railway Priority Mail
  • Netherlands Registered (PDM) (Csak akkor vámmentes, ha a PDM is a végén van)
  • EU Ocean Shipping (nagyméretű dolgokhoz)

Banggood:

  • European Direct Mail
  • EU Priority Line
  • European Railway Direct Mail

Vámbiztosítás kötése, Tariff Insurance

Egy másik népszerű szolgáltatás a vámbiztosítás megkötése a rendelés alkalmával. Egy előre megfizetett díj ellenében a webáruház átvállalja a vámkezelés során felmerülő költségek egy részét, vagy a teljes összegét. A vámkezelése a normál ügymenet szerint el kell végezni, itthon ki kell fizetni a kiszabott díjakat. Ezt követően el kell küldeni a költségek megfizetéséről szóló bizonylatokat, igazolásokat a webáruháznak, aki visszafizeti a teljes összeget. Ezen mód választása előtt mindig ajánlott megnézni a webáruház idevonatkozó szabályozását, elkerülve ezzel a későbbi félreértéseket.

EU Raktárból, vámmentesen

A legnépszerűbb és egyben a legjobb módja az áfa és vámmentes mentes rendelésnek az, ha EU raktárból rendelsz. Ilyenkor a termék már az EU területén lévő raktárból kerül feladásra, közösségi forgalomban nincs vámkezelés és nem kell semmi extra költséggel számolni.

Ajánlott WEBÁRUHÁZAK

Banggood GeekBuying

Aliexpress

  • A kb. 35$ érték alatti termékeket bármilyen szállítással megrendelheted, egyelőre még nem kell rájuk áfa-t és vámot sem fizetni.
  • Ezen kívül, ha EU Raktárból rendelsz, szintén vámmentesen fogod megkapni a csomagod értékhatártól függetlenül.
  • A kínai (CN vagy HK) raktárakból érkező, 35$-nál drágább termékek esetében pedig válaszd az EU Priority Line módot, ezzel a csomagod adó- és vámmentesen fog megérkezni Kínából is. Ez a szállítási mód úgy működik, hogy a webáruház egy olyan EU-n belül lévő telephelyére szállítja az árut (általában Németország, vagy Franciaország), ahol alacsony az áfa és a vám, itt elintézi a vámkezelésüket, majd továbbküldi a címedre immár EU-n belül feladott csomagként, ami vám és áfa mentes (ráadásul általában az MPL, DPD vagy a GLS szállítja ki, ami valamivel megbízhatóbb, mint a normál postai küldemény). Néhány dollárral drágább ez a szállítási mód, de végső soron többet takaríthatunk meg vele.

Minden webáruháznál a fizetési oldalon tudod megadni a kuponkódot még a fizetés elindítása és rendelés véglegesítése előtt. Korábban a kosár oldalon szerepelt ez a lehetőség, de már minden általunk ajánlott áruházban átkerült a fizetési oldalra. Írd be a kupon kódot a megfelelő mezőbe, nyomj az érvényesítés gombra és azonnal megjelenik a kedvezmény, vagy a hibaüzenet, ha a kupon már nem működik. Fizetni minden esetben a végösszeget kell, ami már a kupon kedvezménnyel csökkentett ár lesz.

Sokan tévesen gondolják azt, hogy a Kínából rendelt termékekre nincs garancia. Valójában minden áruháznak megvan a saját garancia ügyintézési menete. Elsődlegesen le kell írnunk nekik a problémát angolul, érdemes fotókat, vagy videót is készíteni a hibáról. Megpróbálnak segíteni megoldani a problémát, ha ez sikertelen, akkor vissza kell küldenünk nekik a terméket, amit vagy javítanak, vagy cserélnek. A visszaküldés költségeit nekünk kell kifizetni, de utólag a webáruház, vagy a PayPal ezt a költséget visszatérítheti, ha kérjük. Tapasztalataink szerint a visszaküldést csak a legvégső esetben szokták ajánlani. Gyakori, hogy, ha hibás terméket kaptunk (és ezt hitelt érdemlően tudjuk is bizonyítani), akkor teljesen ingyen küldenek egy újat, vagy jelentős kedvezményt biztosítanak egy hasonló termékre, a rossz készüléket pedig megtarthatjuk.
Amennyiben vámkezeltetni kellett a terméket, akkor vámkezelési papírokat mindenképp tartsuk meg, mert, ha mégis visszaküldenénk javításra egy terméket, akkor a visszaúton tudjuk igazolni a vámhatóságnál, hogy erre már egyszer kifizettük a terheket, csak javításon volt kint. Amennyiben vámmentes szállítással rendeltük a csomagot, akkor fontos, hogy visszaküldésnél is ragaszkodjunk ehhez, mindenképp előre tisztázzuk az eladóval, hogy hogyan küldi vissza.

A termékek ellenértékét a legtöbb esetben előre kell fizetni, utánvételre távol keleti áruházak esetében nincs mód (volt korábban rá próbálkozás, de nem vált be ez a fizetési mód). Fizetni lehet bankkártyával, vagy PayPal-al. Használhatsz speciális webkártyát, amire csak annyi pénzt kell feltenni, amennyit kiszeretnél épp fizetni, ennek elérhetőségéről érdeklődj a bankodnál. A legbiztonságosabb mégis a PayPal fizetés, mert a PayPal a fizetéstől számítva 180 nap védelmet biztosít neked, és, ha probléma lenne (nem érkezne meg a csomag), akkor függetlenül az eladótól visszaadja a termék árát. A PayPal-al való fizetés nem kerül többe, mint ha bankkártyával fizetnénk, de az árfolyam átváltást érdemes a bankunkra bízni (ezt kilehet választani a PayPal fizetési oldalán), így egy kicsit spórolhatunk ezen is. A PayPal-t összelehet kötni a normál, vagy a virtuális bankkártyával is, ebben az esetben a pénz szintén a kártyáról kerül levételre. 2018-tól már magyarul is elérhető a PayPal felülete, így a nyelvi akadályok is elhárultak a legbiztonságosabb fizetési mód használatától.

A kínai webáruházak gyakorlatilag semmiben sem különböznek a hazai webáruházaktól. A vásárláshoz mindenképp regisztrálni kell, amihez email cím és minimális angol nyelvismeret szükséges (bár már van néhány webáruháznak magyar nyelvű felülete is). A regisztráció során megadhatod a szállítási címed is, amire nagyon ügyelj, hiszen ide érkezik meg a csomag. Fontos, hogy a telefonszámod is helyesen add meg, mert ha a postás/futár nem találna meg, akkor ezen még mindig tudnak keresni.

  • Egyértelműen az EU raktárakból érkező termékeket vehetjük a leggyorsabban kézbe, hiszen hazánkhoz közelebb eső raktárakból érkezik és általában valamelyik hárombetűs futárszolgálat (MPL, DPD, GLS, DHL) kézbesíti.
  • Kínai raktárakból a leggyorsabb szállítási mód a DHL, akár 1 héten belül nálunk lehet a küldemény, azonban ez egyben a legdrágább is, és a nagyobb értékű csomagokat mindig vámolják, náluk nem “csúszik át” a csomag.
  • Az EU Priority Line szállítási móddal rendelt termékek esetében a szállítási idő 2-3 héttől, akár 1-2 hónap is lehet, cserébe vám és adómentesen fogjuk megkapni. Jellemzően az tart sokáig, amíg az EU-ba megérkezik a csomag, utána már néhány napon belül kézbe vehetjük.
  • A leglassabb szállítási mód a levél (Air mail, Registered air mail), lehet követhető, vagy követés nélküli, nagyon változó, hogy mikorra fog megérkezni, lehet, hogy itt lesz 2 héten belül, de az is lehet, hogy több hónapot kell majd rá várni. Nekem kb. 7 hónap volt a rekordom, szerintem bejárhatta a világot, már el is felejtettem, hogy rendeltem egy telefontokot, amikor egyszer csak megérkezett.