Kínai webáruházból a rendelés nem sokban különbözik a hazai áruházakétól, de azért nem árt néhány dologra odafigyelni. Az alábbi leírásban összefoglaljuk a leglényegesebb információkat, hogy biztonságosan rendelhess külföldről is.
Vásárlás
A vásárláshoz mindenképp regisztrálni kell, amihez email cím és minimális angol nyelvismeret szükséges. A regisztráció során megadhatod a szállítási címed is, amire nagyon ügyelj, hiszen ide érkezik meg a csomag. Fontos, hogy a telefonszámod is helyesen add meg, mert ha a postás/futár nem találna meg, akkor ezen még mindig tudnak keresni.
Fizetés
A termékek ellenértékét a legtöbb esetben előre kell fizetni, utánvételre távol keleti áruházak esetében nincs mód (volt korábban rá próbálkozás, de nem vált be ez a fizetési mód). Fizetni lehet bankkártyával, vagy PayPal-al. Használhatsz speciális webkártyát, amire csak annyi pénzt kell feltenni, amennyit kiszeretnél épp fizetni, ennek elérhetőségéről érdeklődj a bankodnál. A legbiztonságosabb mégis a PayPal fizetés, mert a PayPal a fizetéstől számítva 180 nap védelmet biztosít neked, és, ha probléma lenne (nem érkezne meg a csomag), akkor függetlenül az eladótól visszaadja a termék árát. A PayPal-al való fizetés nem kerül többe, mint ha bankkártyával fizetnénk, de az árfolyam átváltást érdemes a bankunkra bízni (ezt kilehet választani a PayPal fizetési oldalán), így egy kicsit spórolhatunk ezen is. A PayPal-t összelehet kötni a normál, vagy a virtuális bankkártyával is, ebben az esetben a pénz szintén a kártyáról kerül levételre. 2018-tól már magyarul is elérhető a PayPal felülete, így a nyelvi akadályok is elhárultak a legbiztonságosabb fizetési mód használatától.
Szállítás
A szállítás többféle módon történhet, amit általában a vásárlás során tudunk kiválasztani. Sok áruházban van ingyenes szállításra lehetőség, de ezt csak olcsó termékeknél javasoljuk, mert nincs semmilyen nyomon követés és biztosítás sem vonatkozik rá. A következő szállítási mód az ajánlott postai küldemény, ilyenkor kapunk egy követési számot amivel a posta.hu oldalon is nyomon követhetjük a csomag helyzetét. Ezeken kívül a nagyobb értékű termékeket érdemes lehet futárszolgálattal(pl. DHL) szállíttatani, ami jóval gyorsabb és biztonságosabb, mint a postai szállítás, viszont többe is kerül. A követés nélküli és az ajánlott küldemények körülbelül 4-6 hét alatt kerülnek kézbesítésre, a futárszolgálatok viszont akár 1 héten belül is meghozhatják a csomagot.
A legtöbb ajánlott webáruháznak már vannak az Európai Unió terültén is raktárai, ahonnan a legnépszerűbb termékeket megrendelhetjük. Ezen raktárak készlete, valamint árukínálata korlátozott és kicsivel drágább a vásárlás. Viszont nagy előnye, hogy 1-2 hét alatt megkapjuk a csomagot, és már nem kell a vámkezeléssel foglalkoznunk, mivel az EU-n belül adják fel a küldeményt.
Vámmentes szállítási módok
A nagyobb webáruházakban már vannak olyan szállítási módok, amivel vámmentesen kaphatjuk meg a termékeket. Ezek jellemzően egy kicsit többe kerülnek, mint a normál szállítás, viszont, ha nagyobb értékű terméket vásárolunk, akkor nagyon sokat spórolhatunk vele. Ez úgy működik, hogy feladják a terméket egy EU-n belüli telephelyükre (jellemzően Belgium, vagy Franciaország), ahol elvégzik a termékek vámkezelését. Ezt követően tovább küldik a címedre, de mivel másodszor már az EU-n belül adják fel, itthon nem lesz szükség a vámkezelés újbóli elvégzésére.
Az alábbi szállítási módok vámmentesek:
Banggood:
- Banggood Express (CN)
- European Railway Direct Mail – UPS railway – (CN)
- EU Priority Line – GLS – (CN/HK)
GeekBuying:
- EU Priority Line
Aliexpress
- Aliexpress saver shipping
- Aliexpress standard shipping
Az Aliexpress-nél az esetek nagy többségében jólműködnek a fenti szállítási módok, de sajnos a sok eladó miatt előfordulhat, hogy hiába a fentiek közül választunk, mégis szükség lesz vámkezelésre.
Vámkezelés
Mivel a Kínából rendelt küldemények 3. országbelinek számítanak, ezért Magyarországon vámkezeltetni kell őket (kivéve az EU Priority Line csomagokat). Az alábbi értékhatárokat kell figyelni:
A vámkezelést a Posta, vagy a futárcég (DHL) végzi. Amennyiben vámköteles küldeményt kapunk, akkor a Posta SMS-ben és levélben(igen levélben, nem email) is értesít minket róla. A vámkezeléshez csupán egy nyomtatványt kell kitöltenünk, amiben megadjuk a saját és a küldemény adatait. Ezt a nyomtatványt vissza kell küldeni a megadott email címre az áru vásárlását igazoló számlával, vagy a bankunk / PayPal fizetési bizonylatával együtt. Ezek alapján fogják kiszabni a megfizetendő terheket, amit a kézbesítő postásnál egyenlíthetünk ki. A DHL szintén sms-ben, vagy email-ben értesít a vámköteles küldemény érkezéséről, itt is egy vámkezelési megbízást kell kitölteni és visszaküldeni email-ben, a fizetési bizonylattal karöltve. Fizetni szintén a futárnál tudunk.
A vámkezelésnek is van költsége, a Posta esetében bruttó 3500- Ft, a DHL pedig 5990- Ft + áfa-t (br. 7607- FT) számol fel érte.
A VÁM mértéke a termék TARIC kódjától függ, ami 0-15% lehet, azonban a legtöbb esetben magánszemély vásárlóknak 0% szokott lenni.
Garancia
Sokan tévesen gondolják azt, hogy a Kínából rendelt termékekre nincs garancia. Valójában minden áruháznak megvan a saját garancia ügyintézési menete. Elsődlegesen le kell írnunk nekik a problémát angolul, érdemes fotókat is készíteni a hibáról. Megpróbálnak segíteni megoldani a problémát, ha ez sikertelen, akkor vissza kell küldenünk nekik a terméket, amit vagy javítanak, vagy cserélnek. A visszaküldés költségeit nekünk kell kifizetni. Tapasztalataim szerint a visszaküldést csak a legvégső esetben szokták ajánlani. Gyakori, hogy, ha hibás terméket kaptunk (és ezt hitelt érdemlően tudjuk is bizonyítani), akkor teljesen ingyen küldenek egy újat, vagy jelentős kedvezményt biztosítanak egy hasonló termékre, a rossz készüléket pedig megtarthatjuk.
A vámkezelési papírokat mindenképp tartsuk meg, mert, ha mégis visszaküldenénk javításra egy terméket, akkor a visszaúton tudjuk igazolni a vámhatóságnál, hogy erre már egyszer kifizettük a terheket, csak javításon volt kint.
További hasznos oldalak
Ajánlott WEBÁRUHÁZAK